At Søren Christensen befinder sig i reklamebranchen, har ikke altid ligget i kortene. Et tidligt bekendtskab med LEGO startede en fascination af brands – deres opbygning og betydning – og gennem handelshøjskolen på CBS, fik han øjnene op for forretningsverdenen i reklamebranchen. Som var det skæbnens ironi, fik en reklame Søren Christensen til at søge ind på reklameskolen i Vejle – en mulighed, der kun blev en realitet, fordi folk i branchen allerede dengang troede på ham.
Strategi og skæve eksistenser – et stærkt makkerpar
Den strategiske interesse fik kreativt modspil, da Søren Christensen, i sin søgen efter skæve eksistenser og et højt kreativt niveau, fandt vej til Robert/Boisen & Like-minded, hvor han har været i 21 år. At forstå og definere kundens problemstilling – eller diagnose, som Søren Christensen foretrækker at kalde den – er den primære opgave for bureauet. Samtaler med chefer og fodsoldater samt den naturlige distance, bureauet har til kundens virksomhed, gør det muligt at identificere de styrker og svagheder, som virksomheden måske selv har svært ved at få øje på.
Lyder det simpelt og lige til? Det er det ikke…
”Når man sidder overfor en kunde, der aldrig har prøvet at købe ind i noget af det her – det er jo også én af grundidéerne for at lave den her podcast og belyse, hvad det egentlig er, vi laver – for det ér svært at forklare” – Kristina May Pries
Den kreative proces er kompleks og alt andet end lineær. Det handler først og fremmest om at skabe et trygt rum, hvor dumme idéer er værdsat, men også om at bevæge sig ud på dybt vand, hvor kaosset regerer. Det er i dét spændingsfelt, at kreativitet trives. Men selv for en erfaren søulk, kan processen være forbundet med frustrationer og usikkerhed. Branchen er nemlig i konstant forandring – i tæt samspil med resten verden – og er derfor umulig at regne ud. Men det er vigtigt at huske på det, vi kender og som allerede virker – for dét skaber troværdighed og lang levetid.
”Jeg tror, både som bureauer og marktingschefer, at man skal passe på ikke at smide alt ud med badevandet. Man skal prøve at bygge videre på Dna’et i et brand. Der er nogle andre, der har været der før, som har brugt rigtig mange kræfter på at bygge dét op, og det skal man have respekt for, for det er også dér, værdien ligger” – Søren Christensen
Design Kan… er et branding-, og designpodcast, kreeret af det grafiske designbureau AM. Dets vært, Kristina May, er CEO, brandspecialist og partner i det københavnske bureau og vil, sammen med interessante gæster, undersøge alt fra flyvske ideer og konkrete koncepter der muligt kan kaste lys over spørgsmålet – hvad er det design egentlig kan?
Søren Christensen, partner og strategisk direktør hos Robert/Boisen & Like-minded
Podcasten er skabt ud fra ønsket om at dele og belyse den gigantiske pulje af viden og kapacitet der findes inden for design i Danmark. Vi tror på at design kan være mere end se godt ud. Design kan få folk til at føle noget og det kan gøre en reel forskel. I podcasten udforsker Kristina May Pries, Administrerende direktør og partner i AM Copenhagen alle aspekter ved det kæmpestore emne, som design og branding er. Vi dykker ned i idéer og projekter, taler med fagpersoner og virksomheder, og vi samler dem, som arbejder aktivt med design og branding hver dag og som ikke mindst har stærke holdninger til emnet.
Kontakt os for at høre mere. Vi kan fanges på enten mail eller telefon. Eller du kan skrive dine oplysninger og vi rækker ud til dig.
Tlf: 27 32 71 17
Mail: contact@amcopenhagen.com