Design Kan Være Brugervenligt

Gennem personlige fortællinger og professionelle erfaringer, går dette afsnit dybere ned i de lag, der udgør UX design: hvad er det, og hvad skal der til, for at blive en dygtig UX designer?

 

”UI design henviser til User Interface, hvor man sidder og laver det visuelle design. En UX designer er lidt mere ovre i det funktionelle flow, den gamle version af en interaktions- og informationsarkitekt” – Tobias Happel

 

Emilie Møllenbach, direktør for UX og design hos Issuu, arbejder med at researche, skabe og kommunikere produkter, som forbrugerne efterspørger, og som de reelt set har brug for. Med en baggrund i bl.a. antropologi, designpsykologi og computerscience understreger Emilie Møllenbach, med sin alsidige viden, kompleksiteten og diversiteten bag UX design.

 

Tobias Happel er UX designer og stiftende partner i Kaksi, som har fokus på at bygge digitale produkter helt fra bunden. Han er visuel designer og håndværker, og med et bærende fokus på funktionalitet skal digitale produkter, for Tobias Happel, opfylde et behov for samfundet og borgerne.

 

UX design er et paraplybegreb, der samler designere, konceptudviklere, informationsarkitekter og interaktionsdesignere. Brugeroplevelsen – eller User Experience – er selve kernen og dét, det handler om. UX design er en disciplin, hvor funktion, det visuelle udtryk, teknologi, adfærd og interaktion til sammen skal sikre en optimal brugeroplevelse.

For Tobias Happel er det især vigtigt at visualisere et produkt for forbrugeren, kunden eller investoren, tidligt i processen, så det bliver nemmere at forholde sig til og stole på den fremadrettede proces samt det færdige produkt. At give produktet krop, er en måde at konceptualisere, afgrænse og afsøge – en form for generalprøve, der skal sikre konsensus omkring produkt og projekt.

 

”Det step, hvor de ser det visuelle er simpelthen blevet trukket fuldstændig up front. Vi viser heller aldrig strategi, uden at vise det implementeret på prototyper, altså på design (…) Vi kan jo ikke forvente at folk skal være inden i vores hoveder og forestille sig, hvordan visionen ender med at se ud” – Kristina May Pries

 

Det visuelle er projektets ledestjerne! Men tests og feedback fra forbrugerne er drivkraften for videreudviklingen. At teste sit produkt på rigtige mennesker, i den virkelige verden, gør det mere håndgribeligt, og er med til at kvalitetssikre det færdige produkt.

Men UX design beskæftiger sig ikke kun med nye produkter – også allerede eksisterende produkter, projekter eller platforme, som f.eks. Issuu, drager fordel af UX design-processer. Emilie Møllenbach arbejder netop med at finpudse, forbedre og innovere et system, ved hjælp af UX design.

 

”Når du har en platform, hvor du starter med ét produkt, men gerne vil udvide det til at kunne rumme flere produkter, dén rejse, er der rigtig mange virksomheder, der har svært ved. Og det at kunne innovere, ikke bare lave nye ting, men lave nye ting, der får adoption (…) Det er ikke nok at lave en eller anden super fed ting, hvis folk ikke bruger den feature” – Emilie Møllenbach

 

Vejen fra forretningsidé til ingeniørens arbejdsplads er lang. UX design udfylder det rum og er med til, gennem bl.a. tests, prototyper, mock-ups og forbrugerundersøgelser, at modne ideen og gøre den klar til den virkelige verden.

De mange udfordringer og benspænd, der kan opstå i forbindelse med den hurtige teknologiske udvikling, er noget, der driver både Emilie Møllenbach og Tobias Happel i deres arbejde. Med en inspirerende nysgerrighed og interesse for funktionalitet og effekt, skaber UX designere struktur og digitale løsninger/produkter, der er forenelige med den verden, vi lever i. Det skal give mening, fjerne friktion og give forbrugeren et bedre flow i hverdagen. UX design er derfor afhængig af, at man kan se samfundets udfordringer med forskellige briller. Det kræver en menneskelig forståelse af, at mennesker i sig selv er komplekse og derfor behøver komplekse løsninger.

 

Design Kan… er et branding-, og designpodcast, kreeret af det grafiske designbureau AM. Dets vært, Kristina May, er CEO, brandspecialist og partner i det københavnske bureau og vil, sammen med interessante gæster, undersøge alt fra flyvske ideer og konkrete koncepter der muligt kan kaste lys over spørgsmålet – hvad er det design egentlig kan?

 

Emilie Møllenbach, direktør for UX og design hos Issuu

https://www.linkedin.com/in/emollenbach/

https://youtu.be/UkY-Sn6xh_w

https://issuu.com/

 

Tobias Happel, UX designer og stiftende partner i Kaksi

https://www.linkedin.com/in/tobiashappel/

Få direkte besked når der udkommer nye afsnit

Kristina May Pries

Om Podcasten Design Kan

Podcasten er skabt ud fra ønsket om at dele og belyse den gigantiske pulje af viden og kapacitet der findes inden for design i Danmark. Vi tror på at design kan være mere end se godt ud. Design kan få folk til at føle noget og det kan gøre en reel forskel. I podcasten udforsker Kristina May Pries, Administrerende direktør og partner i AM Copenhagen alle aspekter ved det kæmpestore emne, som design og branding er. Vi dykker ned i idéer og projekter, taler med fagpersoner og virksomheder, og vi samler dem, som arbejder aktivt med design og branding hver dag og som ikke mindst har stærke holdninger til emnet. 


Hør mere

Kontakt os for at høre mere. Vi kan fanges på enten mail eller telefon. Eller du kan skrive dine oplysninger og vi rækker ud til dig.


Tlf: 27 32 71 17

Mail: designkan@amcopenhagen.com

Eller bliv kontaktet