Nosco startede som en ren softwarevirksomhed, der ønskede at favne bredere, og at være med til at implementere softwaren. Med en vision, om både at være en software- og konsulentvirksomhed samt at skabe mere sammenhængskraft mellem brand, ideologi og medarbejdere, satte de sig til bords med AM Copenhagen.
”Grundtanken I ramte, det var den rigtige; hvordan får vi folk engageret, hvordan kan vi vise, at alt er omskifteligt, og at innovation handler om, at mennesker skaber værdi ved at lave noget nyt og bedre. (…) Som innovationspraktiker, har jeg lært, at hvis jeg præsenterer noget for nogen, og det er for færdigt, så er folk tilbøjelige til ikke at levere deres sande og fulde input (…) I har gjort Nosco til den skitse, som jeg egentlig gerne ville have den til at være” – Jesper Müller-Krogstrup
I Learn-fasen handler det om at definere virksomheden, dens udfordringer og muligheder, for at bestemme og kortlægge potentielle retninger, som virksomheden kan gå. Det er vigtigt, at ideologier, værdisæt og tankemønstre stemmer overens – og at kemien mellem designbureau og klient er god. Som strateg, bestod Lucas Fiskers opgave i, at gennemskue virksomhedens kerneproblematik – at granske virksomhedens enkeltdele, for bedre at kunne forstå og danne et overblik over Nosco som helhed.
”[Vi] havde egentlig også lidt svært ved at gennemskue, hvor meget en softwareplatform Nosco var, og hvor meget det egentlig var en konsulentforretning. Så det var også meget det, vi tog med til den her workshop: spørgsmålet om, hvilken retning skal det her i?” – Lucas Fisker
I Learn-fasen afholdes workshops, en metode, der i sig selv udtrykker Noscos ideologi, ved at cirkulere om selve innovationsbegrebet. For Jesper Müller-Krogstrup var det en unik læringsproces, der formåede at skabe større sammenhængskraft – både visionært og identitetsmæssigt – blandt Noscos medarbejdere.
”Jeg kan huske (…), at der virkelig var gang i den, (…) folk var sindssygt engageret (…) og det var helt ekstremt, hvor meget content, vi havde produceret sammen. Og det er selvfølgelig også fordi, I er vant til det her, så det her med at arbejde med nogle, som bare forstår sig på at idégenerere – det var ekstremt grænseoverskridende og helt ekstremt spændende!” – Kristina May Pries
P står for Play og prototyper! I denne fase bliver der leget med virksomhedens grundelementer: logo, farver og det grundlæggende system. Virksomheden stilles overfor en strategisk skillevej, visualiseret med to forskellige prototyper, der henholdsvis repræsenterer virksomheden som en software- eller konsulentvirksomhed. Men et stædigt ønske om at forene de to verdener, resulterede i en gylden mellemvej. I Make-fasen handler det om at præcisere denne mellemvej, gøre den levedygtig og bæredygtig – fra prototype og idé til praktisk udførelse.
AM og Nosco skabte en identitet, hvor konceptet er en kontinuerlig og individuel videreudvikling af en basisidentitet, som medarbejderne kan skrue op eller ned for. Identiteten får dermed et personligt og mindre prætentiøst præg.
”Den viser, hvem vi er på holdet, den viser vores fortolkning af, hvem vi gerne vil arbejde sammen med” – Jesper Müller-Krogstrup
Noscos egne medarbejdere skulle – i samspil med kunden – implementere og udvikle identiteten, og i den sidste fase, Move, flyver fuglen fra reden og skal stå sin prøve.
Med en rød tusch, sort typografi og hvid baggrund afspejler Noscos nye identitet sig i processen bag og i innovationsbegrebet, der er kernen i Nosco: den er kreativ, dynamisk, foranderlig og skabes i fællesskab.
Design Kan… er et branding-, og designpodcast, kreeret af det grafiske designbureau AM. Dets vært, Kristina May, er CEO, brandspecialist og partner i det københavnske bureau og vil, sammen med interessante gæster, undersøge alt fra flyvske ideer og konkrete koncepter der muligt kan kaste lys over spørgsmålet – hvad er det design egentlig kan?
Jesper Müller-Krogstrup, CEO og grundlægger af Nosco
https://www.linkedin.com/in/jespermuellerkrogstrup/
https://www.linkedin.com/company/nosco-dk/
Lucas Fisker, associeret partner og senior designer i AM Copenhagen
https://www.linkedin.com/in/lucas-tobias-fisker-andersen-5364a64a/
Podcasten er skabt ud fra ønsket om at dele og belyse den gigantiske pulje af viden og kapacitet der findes inden for design i Danmark. Vi tror på at design kan være mere end se godt ud. Design kan få folk til at føle noget og det kan gøre en reel forskel. I podcasten udforsker Kristina May Pries, Administrerende direktør og partner i AM Copenhagen alle aspekter ved det kæmpestore emne, som design og branding er. Vi dykker ned i idéer og projekter, taler med fagpersoner og virksomheder, og vi samler dem, som arbejder aktivt med design og branding hver dag og som ikke mindst har stærke holdninger til emnet.
Kontakt os for at høre mere. Vi kan fanges på enten mail eller telefon. Eller du kan skrive dine oplysninger og vi rækker ud til dig.
Tlf: 27 32 71 17
Mail: designkan@amcopenhagen.com